Recentelijk heeft BSE Ymond een Haulotte hoogwerker van een railinfra opleidingsinstituut geëlektrificeerd. De Haulotte is rail/weg voertuig die wordt gebruikt om instructie over bovenleiding montage en inspecties te geven aan studenten. De Haulotte hoogwerker maakt het gemakkelijk voor de instructeur om met één of twee studenten dichtbij de (buitendienst gestelde) bovenleiding instructie te geven. Als belangrijke voordelen van elektrificatie worden vooral de afwezigheid van (hard) motorgeluid en uitlaatgassen genoemd. Bovendien paste elektrificatie van het machinepark ook perfect in de verduurzaming ambities van het opleiding instituut.
Voor de ombouw werd de aandrijving verzorgd door een dieselmotor. De dieselmotor dreef twee hydrauliekpompen aan die op hun beurt het rijden en de bewegingen van de hoogwerker van olie voorzagen. De dieselmotor is in de nieuwe situatie vervangen voor een krachtige elektromotor. De elektromotor wordt aangedreven door een accupakket. Door een relatief grote accupakket kan de hoogwerker gemakkelijk enkele dagen worden ingezet op het railinfra opleidingscentrum alvorens de accupakket opgeladen dient te worden.
Doordat naast de dieselmotor ook de dieseltank verwijderd wordt en de massa van het accupakket en de elektromotor samen min of meer gelijk aan die van de dieseltank en dieselmotor samen, is er geen noodzaak tot extra ballast was. Het accupakket is voorzien van een lader, waardoor het accupakket simpelweg met een 16A, 230VAC walstroom aansluiting opgeladen kan worden in enkele uren. Groot voordeel van de elektromotor is dat deze alleen draait als er een beweging gevraagd wordt. Dit maakt de elektrische aandrijving zeer efficiënt in verhouding tot de (verouderde) dieselaandrijving.
Het accupakket is ook voorzien van een verwarmingssysteem. Dit zorgt ervoor dat ook bij temperaturen onder 0°C, de accu’s toch geladen kunnen worden. Wanneer de accu’s tot enkele graden boven het vriespunt zijn opgewarmd, zal het verwarmingssysteem automatisch uit gaan.
De elektrische aandrijving is naadloos geïntegreerd in het elektrische en hydraulische besturingssysteem van de Haulotte hoogwerker. Ook in combinatie met de bediening van de railonderstellen. Hierdoor is de bediening van de hoogwerker volledig gelijk gebleven. Dit maakt de omschakeling voor de gebruikers van diesel- naar elektrische aandrijving zeer eenvoudig.
Hier vind u een link naar een ander elektrificatie project, elektrificatie van een railsteiger, wat wij recentelijk hebben uitgevoerd.
Mocht u interesse hebben in het elektrificeren van uw hoogwerkers of rail/weg voertuigen, dan willen wij graag in een persoonlijk gesprek met u de mogelijkheden bespreken. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer +31(0)251-249704 of via info@bseymond.nl. U kunt ook het contactformulier gebruiken, wij reageren dan zo spoedig mogelijk.