Case study: spoorhoogwerkers constructie
Begin 2015 heeft BSE Ymond 2 van haar spoorhoogwerkers een aantal weken verhuurt aan de bouwcombinatie “Crommelijn”. Het gaat daarbij om een BSE Railplatform en een BSE Rail-weg aanhangwagen hoogwerker. De Combinatie CrommeLijn VOF bouwt de spoortunnel in Delft. De opdracht die ProRail in juli 2008 heeft gegund aan de bouwcombinatie bestaat uit de bouw van een spoortunnel van 2,3 kilometer, een ondergronds station, een ondergrondse fietsenstalling, een parkeergarage langs de Spoorsingel, het bouwrijp maken van het gehele plangebied en een groot deel van de bovengrondse inrichting. De kosten voor het gehele project worden geraamd op 1 miljard euro.
De werkzaamheden die uitgevoerd dienden te worden met de gehuurde machines bestonden uit het afwerken van de treintunnels voordat deze definitief afgenomen worden door de opdrachtgever. Vlak na oplevering zullen de treinen ondergronds gaan rijden door de nieuwe spoortunnel te Delft. De verwachting is dat dit rond februari/maart van 2015 gaat gebeuren. De werkzaamheden bestonden onder meer uit het dichten van enkele lekkages en het oplossen van enkele storingen aan de diverse technische installaties in de tunnel.
De inzet van de machines de machines was gereed binnen een halve dag. Doordat het BSE Railplatform naast railwielen ook met rups is uitgevoerd kon deze gemakkelijk met het rupsonderstel van de vrachtwagen en in het spoor rijden. Na het laten zakken van de railwielen kon de machine direct beginnen met de werkzaamheden. Ook de rail-weg aanhangwagen hoogwerker kon gemakkelijk met de hand boven het spoor neergezet worden nadat deze met een auto naar de inzetplek was gereden. Ook deze machine kon na het laten zakken van de railwielen direct starten met de werkzaamheden.
Om te zorgen dat het personeel veilig kan werken met de machine heeft BSE Ymond ter plaatse instructie verzorgt voor de bedieningsmensen. Onze praktijgerichte cursus geeft de bedieningsmensen een reeks handvaten om bewust en veilig met de machines om te gaan. Bovendien krijgt het personeel hierdoor vertrouwen in de machines en leren ze omgaan met mogelijke valkuilen bij het bedienen van de machines.