Voor een rail opleidingscentrum heeft BSE recentelijk een railsteiger volledig opgeknapt. Deze railsteiger wordt gebruikt bij het bovenleiding practicum bij railcenter in Amersfoort. Door gebruik van de railsteiger kunnen cursisten eenvoudig praktijklessen volgen of examen afleggen voor werkzaamheden aan de bovenleiding.
De railsteiger maakt het makkelijk om eenvoudig bij de bovenleiding, die op ca. 5 meter hoog hangt boven het spoor, werkzaamheden uit te kunnen voeren. Instructeurs van railcenter maken dankbaar gebruik om met behulp van de railsteiger instructie te geven aan cursisten of examens af te nemen. De railsteiger is elektrisch verrijdbaar om verschillende configuraties van de bovenleiding boven het spoor bij het bovenleiding practicum te kunnen bekijken.
Deze railsteiger is al zo’n 20 jaar in gebruik bij het opleidingscentrum. Na jaren van blootstelling aan de elementen was het nu tijd voor een nieuwe laag coating om de levensduur te verlengen. Railcenter vroeg BSE Ymond om complete opknapbeurt in zo min mogelijk tijd uit te voeren om zo uitval van lessen die met de railsteiger worden gegeven te minimaliseren. Met inzet van een aantal leveranciers is het BSE Ymond gelukt om de railsteiger binnen 5 weken weer volledig opgeknapt op zijn plaats terug te hebben. Een prestatie van formaat van alle betrokkenen met een zeer goed eindresultaat.
De belangrijkste werkzaamheden waren het opnieuw coaten van de stalen constructie. De constructie is te Amersfoort gedemonteerd en in losse delen op vrachtwagens naar Beverwijk vervoerd. De volledige elektrische aandrijving, railassen, accu’s en besturing is hierbij gedemonteerd. Ook alle losse delen, zoals roosters, trappen en leuningwerk moesten eraf. Vervolgens zijn alle delen gestraald en opnieuw in een twee componenten lak gespoten. Na het lakken is de railsteiger naar de werkplaats te Beverwijk vervoerd om de gehele aandrijving weer op te bouwen en te testen. Als laatste zijn de losse delen van de railsteiger weer samen gebouwd te Amersfoort en is de steiger getest en weer in gebruik genomen.
Ook is de railsteiger voorzien van een nieuwe grotere deelbare motoromkasting. Deze was nodig omdat de oorspronkelijke omkasting die ooit voor de benzinemotor was ontworpen er nog steeds op zat. De elektrische aandrijving heeft iets meer plaats nodig omdat het accupakket wat meer ruimte inneemt als de dieselmotor ooit deed. De nieuwe grotere motoromkasting is voorzien van een fraaie poedercoating in dezelfde kleur als het frame. Door de extra ruimte konden alle componenten in de motoromkasting overzichtelijk worden geplaatst en aangesloten. Hierdoor zijn deze componenten in geval van storingen goed te bereiken of te vervangen.
Al met al mag het eindresultaat er zijn. De railsteiger is dan wel 20 jaar oud maar dat zie je er niet aan af. Vele cursisten kunnen de komende jaren weer de railsteiger gebruiken om hun vaardigheden te trainen en te laten toetsen.