Voor een rail opleidingscentrum heeft BSE recentelijk een railsteiger volledig opgeknapt. Deze railsteiger wordt gebruikt bij het bovenleiding practicum bij railcenter in Amersfoort. Door gebruik van de railsteiger kunnen cursisten eenvoudig praktijklessen volgen of examen afleggen voor werkzaamheden aan de bovenleiding.

Deze railsteiger is al zo’n 20 jaar in gebruik bij het opleidingscentrum. Na jaren van blootstelling aan de elementen was het nu tijd voor een nieuwe laag coating om de levensduur te verlengen. Railcenter vroeg BSE Ymond om complete opknapbeurt in zo min mogelijk tijd uit te voeren, om zo uitval van lessen en examens die met de railsteiger worden gegeven te minimaliseren. Met inzet van een aantal leveranciers is het BSE Ymond gelukt om de railsteiger binnen 5 weken weer volledig opgeknapt op zijn plaats terug te hebben. Een prestatie van formaat van alle betrokkenen met een zeer goed eindresultaat.

Ook is de railsteiger voorzien van een nieuwe grotere deelbare motoromkasting. Deze was nodig omdat de oorspronkelijke omkasting die ooit voor de dieselmotor was ontworpen er nog steeds op zat. De elektrische aandrijving heeft iets meer plaats nodig omdat het accupakket, wat daar ook in geplaatst is, wat meer ruimte inneemt als de dieselmotor ooit deed. De nieuwe grotere motoromkasting is voorzien van een fraaie poedercoating in dezelfde kleur als het frame. Door de extra ruimte konden alle componenten voor de elektrische aandrijving in de motoromkasting overzichtelijk worden geplaatst en aangesloten. Hierdoor zijn deze componenten, mochten en storingen/defecten optreden, in de toekomst goed te bereiken en/of te vervangen.
