Op een aantal vrachtwagens van onze klanten heeft BSE Ymond BV de trekhaken verlaagd. In samenwerking met de RDW heeft de engineeringsafdeling van BSE Ymond BV een FEM analyse gemaakt om de benodigde sterkte volgens de toepasbare normen aan te tonen. Na goedkeuring zijn de benodigde aanpassingen uitgevoerd in de eigen werkplaats van BSE Ymond BV in Beverwijk. Na een nacontrole van de RDW kon het kentekenbewijs van de vrachtwagens aangepast worden aan de nieuwe situatie.

Doordat de kogel van de trekhaak standaard te hoog gemonteerd zat kon men standaard aanhangwagens maar moeilijk aan en afkoppelen. Ook bracht deze stand van de aanhangwagen extra risico’s met zich mee tijdens het rijden. BSE Ymond BV heeft de juiste hoogte van de trekhaak vastgesteld en deze na akkoord van RDW op deze hoogte aangepast.

Voor de ‘eindige elementen analyse’ (FEM) is eerst een 3D model gemaakt van het relevante achterste gedeelte van het chassis. Vervolgens is een model van trekhaak gemaakt en hieraan gekoppeld. Na het aanbrengen van de belastingen, kwam hieruit een spanningsbeeld in de constructie. Vervolgens is er een optimalisatie stap gemaakt om de trekhaakconstructie sterk genoeg te krijgen, maar toch licht van gewicht. RDW heeft de berekeningen beoordeelt en akkoord bevonden.

Wanneer u aanpassingen wenst op uw machine/voertuig, kunt u uiteraard telefonisch contact met ons opnemen op +31(0)251-249704 voor een vrijblijvende informatieaanvraag.

trekhaakverlaging1groottrekhaakverlaging3groot